اولين همايش ملی کارآفرينی و کسب و کار زنان- اخبار کنفرانس
نشست

بازیابی تصاویر و رنگ‌ها  | تاریخ ارسال: 1403/7/18 | 


نشست "بهره‌گیری از قابلیت‌های هوش مصنوعی در توسعه‌ی کارآفرینی و کسب و کارها"
تربیت مدرس، ۱۴ مهر ۱۴۰۳


نشستی تخصصی تحت عنوان "بهره‌گیری از قابلیت‌های هوش مصنوعی در توسعه‌ی کارآفرینی و کسب و کارها" به همت دبیرخانه ی اولین همایش کارآفرینی و کسب و کار زنان و با همکاری انجمن علمی-دانشجویی علم اطلاعات و دانش‌شناسی برگزار شد. در این نشست که در سالن جلسات دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس برگزار گردید، دکتر سمیه فقیه میرزایی، مدرس دانشگاه و پژوهشگر فناوری‌های نوین، به عنوان سخنران اصلی حضور داشت. دکتر فائزه اسکندری، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس و دبیر اجرایی همایش ملی کارآفرینی و کسب و کار زنان، دبیری این نشست را بر عهده داشت.
دکتر فقیه میرزایی در این نشست به بررسی تأثیرات هوش مصنوعی بر توسعه کسب و کارها پرداخت و به آماری از مک‌کینزی اشاره کرد که پیش‌بینی می‌کند تا سال ۲۰۳۰، ۴۷ درصد از مشاغل به دلیل پیشرفت فناوری و هوش مصنوعی از بین خواهند رفت. این روند تا سال ۲۰۵۰ ممکن است منجر به از دست رفتن ۳۰ میلیون شغل دیگر شود.
وی همچنین به تعاریف اولیه از سواد در گزارش یونسکو ۲۰۱۹ اشاره کرد و تأکید کرد که توانایی‌های هوش مصنوعی می‌تواند موجب تغییرات بزرگ در زندگی انسان‌ها شود. با این حال، مقاومت در برابر تغییر و عدم پذیرش فناوری‌های نوین می‌تواند مانع از رشد و توسعه شود.

در ادامه، دکتر فقیه میرزایی به تعریف هوش از دیدگاه روانشناسان پرداخت و بیان کرد که هوش مصنوعی هنوز درک احساسات و تفکر انتزاعی را به دست نیاورده است. او تاریخچه‌ای از هوش مصنوعی از زمان آلن تورینگ تا توسعه فناوری‌های مدرن مانند ماشین‌های خودران و سیستم‌های تشخیص چهره ارائه کرد.

انواع هوش مصنوعیایشان هوش مصنوعی را به سه دسته تقسیم کرد:
هوش مصنوعی ضعیف (Narrow AI): این نوع هوش مصنوعی بر انجام کارهای خاص تمرکز دارد مانند چت‌بات‌ها و سیستم‌های تشخیص صدا.

هوش مصنوعی عمومی (General AI): که هنوز پیاده‌سازی نشده است و مشابه انسان توانایی انجام کارهای مختلف و تعامل با محیط را خواهد داشت.هوش مصنوعی فوق‌العاده (Super AI): که در حد ایده است و توانایی‌های فراتر از انسان خواهد داشت و به طور مداوم بهبود خواهد یافت.کاربردهای هوش مصنوعی در صنایع مختلفدکتر فقیه میرزایی کاربردهای مختلف هوش مصنوعی در صنعت، پزشکی، خودرو، بازاریابی و آموزش را توضیح داد. از جمله کاربردهای هوش مصنوعی در پزشکی می‌توان به ربات‌های دستیار جراح و دستیار سلامت مجازی IBM Watson اشاره کرد که در تشخیص و درمان کمک می‌کنند. در صنعت خودرو، شرکت تسلا با استفاده از هوش مصنوعی خودروهای خودران تولید کرده است که قادر به شناسایی موانع و کاهش تصادفات هستند.
در حوزه بازاریابی نیز هوش مصنوعی با جمع‌آوری اطلاعات مشتریان و ارائه محتواهای شخصی‌سازی شده نقش مهمی در افزایش فروش ایفا می‌کند. ابزارهایی مانند Deeptrace نیز برای تشخیص ویدئوهای جعلی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نرم‌افزارهای ایرانی هوش مصنوعی
در بخش دیگری از این نشست، دکتر فقیه میرزایی به معرفی برخی نرم‌افزارهای هوش مصنوعی ایرانی مانند "رخشای"، "Zig App" و "مرکز هوش مصنوعی پارت" پرداخت که در زمینه‌های مختلف بازاریابی و تولید محتوا فعالیت دارند.

معرفی کتاب
در پایان این نشست، کتاب "چگونه تغییر کنیم" نوشته کیتی میلکمن و همچنین کتاب "انقلاب صنعتی چهارم" نوشته کلاوس شواب به عنوان منابع مهم برای مطالعه بیشتر درباره تغییرات و تأثیرات فناوری بر جوامع معرفی شدند.


تصاویر نشست:

اسلایدهای مربوط به نشست

نشانی مطلب در وبگاه اولين همايش ملی کارآفرينی و کسب و کار زنان:
http://zanankarafarin.modares.ac.ir/find-1.56.57.fa.html
برگشت به اصل مطلب