دبیرخانه همایش ملی کارآفرینی و کسب و کار زنان با مشارکت مرکز آینده آموزان آتا کارگاه پروپوزال نویسی در صنعت را برگزار کرد.
کارگاه پروپوزال نویسی در صنعت با تدریس جناب آقای دکتر محمد حسن زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس و ریاست محترم پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایران داک) روز سه شنبه ۲۴ مهرماه ۱۴۰۳ با همکاری شرکت آینده آموزان آتا و دبیرخانه ی همایش ملی کارآفرینی و کسب و کار زنان در محل پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد. در این کارگاه که با مشارکت بالای علاقمندان، دانشجویان، اساتید، پژوهشگران و صنعتگران برگزار شد، مباحث زیر از سوی دکتر محمد حسن زاده مورد بحث قرار گرفت که خلاصه ای از آن در ادامه ذکر خواهد شد: خلاصه اجرایی یا ساختار پروپوزال صنعتی شامل مقدمه، اهداف پروژه، روشها و رویکردها، بودجه و منابع مالی، زمان بندی، و نتایج مورد انتظار است. مجری کار چه حقیقی باشد و چه حقوقی باشد باید در قالب یک فرمت مشخصی از نظر تحصیلات، تخصص و توصیه نامه ها معرفی شود. تحلیل بازار بدین معناست که اگر محصولی را به صنعتی پیشنهاد می دهید چه چیزی در بازار اتفاق خواهد افتاد. تحلیل مشتریان، تحلیل رقبا، تحلیل محیطی، تحلیل swot، نقاط قوت و ضعف بازاراز جمله عوامل مهمی است که در هنگام تکمیل پروپوزال صنعت باید به آن توجه کرد. همه ی پروپوزال ها لازم است RFP(Request for proposal) داشته باشند. بدین معنا که بر اساس مشکل یا نیاز موجود، راه حل های مورد نظر شناسایی شده و در قالب یک پروپوزال سفارشی تنظیم شود. راه های شناسایی نیازها و طراحی پروژه در این زمینه فراوان است. از جمله میتوان به سامانه ساطع (عرضه و تقاضای پژوهش) به عنوان یکی از سامانه های مهم و قابل توجه در این زمینه اشاره کرد. همچنین سامانه نان (نظام ایده ها و نیازها) نیز شامل نیازهای صنعت است که در سامانه بارگزاری میشود. در کنار موارد ذکر شده در سامانه ها از طریق سایت شرکت ها نیز میتوان متوجه تقاضاهای شرکت ها یا به اصطلاح نیازهای موجود شد. بخش مهم دیگری که در پروپوزال نویسی در صنعت لازم است به تفصیل به آن پرداخته شود، شرح پروژه است که شامل روش ها و فناوری ها، جدول زمانی، منابع و تجهیزات، بودجه بندی، و مدیریت ریسک می شود. بودجه بندی: باید تمام اقلام مورد نیاز تخمین قیمت زده شود که لازم است توسط فردی متخصص انجام شود. واقعیت بازار متفاوت است و وقتی برای صنعت بودجه بندی نوشته می شود نیازمند دقت بسیار بالایی است. زمان بندی: باید پروسه را در زمانی مشخص به سرانجام رساند که نیازمند بهره مندی ازگانت چارت است. تحویل دادنی ها: بخش بسیار مهمی از پروژه است و شامل چیزهایی هست که باید در طول پروژه تحویل داده شود. محصول، مدل، کدها، یا هر چیز دیگری همه جزء اقلام تحویل دادنی است. مثلا اگر محصول نهایی خودرو است، ابتدا نقشه مفهومی، بعد نقشه ذهنی، و همینطور تحویل دادنی های مختلف ادامه پیدا میکند تا به تولید محصول نهایی برسد. در حقیقت شما از نظر حقوقی باید بگویید چه چیزهایی را تحویل خواهید داد. تحلیل ریسک: شامل شناسایی ریسک ها و ارزیابی ریسک هاست. ساختار شکست کار (wbs) به معنای work breakdown structure است که ساختار پروژه را تعیین می کند و کار به المان های کوچکتر شکسته می شود . در حقیقت یک ساختار زمانی و منطقی در ذهن شما و کارفرما ایجاد می کند که این کار چگونه انجام میشود. در پایان کارگاه نیز از سوی مدرس محترم نکات تکمیلی پروپوزال نویسی صنعتی به شرح ذیل مطرح شد:
پروپوزال نوشتن یک طرف قضیه هست و به ثمر نشستن آن طرف دیگر پس باید این مسئله ی مهم در ذهن شما باشد که معمولا نود درصد پروپوزال ها به نتیجه نمی رسد؛
عوامل حیاتی موفقیت CSF عناصری هستند که کسب و کارها باید برای رسیدن به اهداف استراتژیک خود روی آنها تمرکز کرده و آنها را با موفقیت اجرا کنند.پس یکی از عوامل موفقیت پروپوزال ها همان csf ها هستند؛
خودتون رو برای نوشتن پروپوزال صنعت مثل موم نرم کنید؛
بخشی از موفقیت شما موفقیت در کار یا محصولی است که انجام می دهید و باید بتوانید در دولت یا صنعت بفروشید؛
کار با دولت و صنعت هر روز نیاز به نوشتن پروپوزال دارد پس باید از منظر شخصی توانمند باشید؛
هر چه ارتباطات بیشتری داشته باشید ضریب موفقیت شما بالاتر می رود. شرکت در رویدادها، عضویت در مجامع علمی و انجمن ها و گروه های کاری و مابقی سبب توسعه ی شبکه ی ارتباطی شما میشود؛
همچنین از منظر ساختاری باید حرفه ای باشید و این به دانشگاه یا سازمان شما برمی گردد.
در پایان کارگاه نیز پرسش و پاسخ بین شرکت کنندگان محترم و مدرس گرامی کارگاه، جناب دکتر محمد حسن زاده انجام گرفت و کارگاه با عکس یادگاری دسته جمعی به پایان رسید.
نشانی مطلب در وبگاه اولين همايش ملی کارآفرينی و کسب و کار زنان: http://zanankarafarin.modares.ac.ir/find-1.56.59.fa.html برگشت به اصل مطلب